Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: Je staat in het buitenland bij de benzinepomp en twijfelt welke benzineslang je nu moet pakken. Bijvoorbeeld: in Duitsland zie je geen Euro 95 staan, maar Super, Super Plus en Super E10. En in België/Frankrijk staat er Gazole of Sans Plomb 95/98 (SP 95/98) of zelfs GPLc. Omdat dit erg verwarrend is, is er op Europees niveau besloten om de benamingen van diesel en benzine in alle Europese landen gelijk te trekken. Vanaf 12 oktober 2018 moeten alle benzinepompen in Europa dezelfde “codes” gebruiken.
Inderdaad “codes”, het worden geen uitgebreide beschrijvingen meer, maar een letter + cijfercombinatie. Er zit wel een logica in (als men het uitlegt) maar eerlijk gezegd moeten we er wel even aan wennen. Bij Fleetcompass hebben we ons er in verdiept en leggen het graag aan je uit.
Benzine wordt E5 en E10
De logica voor benzine is dat benzine voortaan E5 of E10 heet. E5 is voor Euro 98 en E10 voor Euro 95. De 5 en 10 staan daarbij voor het percentage biobrandstof. Euro 95 heeft dus 10% biobrandstof.
Qua vormgeving wordt de benzine-code altijd weergegeven in een cirkel met daarin E5 of E10.
E10 benzine kàn schadelijk zijn voor oude auto’s (bouwjaar 2000 en ouder), vanwege het hoge percentage biobrandstof. Let hier op als je bijvoorbeeld een youngtimer rijdt. Via www.e10check.nl kun je controleren of je auto E10 mag drinken. Als je een nieuwe leaseauto rijdt, dan kun je gerust E10 tanken. Geen probleem!
Diesel wordt B7
Het ezelsbruggetje voor benzine gaat niet op voor diesel. Diesel begint namelijk met de letter B. Diesel heet voortaan B7 en B10, waarbij de B voor biobrandstof staat. Het cijfer staat ook hier voor het percentage biobrandstof. B7 heeft 7% biobrandstof.
Diesel is herkenbaar aan een vierkant met daarin B7 of B10. B7 zal de beschrijving zijn die je het meeste zal tegenkomen.
LPG blijft LPG
Indien je auto op LPG rijdt, dan heb je het makkelijk. LPG blijft namelijk LPG.
LPG is herkenbaar aan een ruitvorm, waar dan LPG in staat. Deze ruit wordt ook gebruikt voor H2 (waterstof), CNG of LNG.
Vanaf 12 oktober zijn de nieuwe benamingen verplicht voor benzinepompen. Maar men mag de oude benamingen ook nog gewoon gebruiken. Onze tip is: probeer alvast te wennen aan de nieuwe codes. Dat maakt het kiezen van een pomp tijdens vakanties alleen maar makkelijker.
Geef een reactie