Bij een operationele lease draagt de leasemaatschappij het risico van waardevermindering. Daar wordt soms wat laconiek over gedaan, maar het gevaar van waardevermindering kan wel degelijk een substantieel risico vormen. Neem bijvoorbeeld de populaire plugin hybrides. Het gaat bijzonder goed met de hybride auto in Nederland. De verkoop stijgt en technologisch wordt de hybride auto steeds beter. Maar er zijn slechts weinig leaseklanten die zich realiseren dat de populariteit van hybride auto’s voor een groot deel te danken is aan hun fiscale prijskaartjes. Maar wat gebeurt er met de restwaarde van dergelijke auto’s als de fiscale behandeling onverhoopt minder coulant wordt? Dat kan zomaar gebeuren, bijvoorbeeld als het aantal verkochte hybrides voelbaar wordt in de rijksbegroting. Dan zullen we met dezelfde vaart andere tarieven krijgen, met alle gevolgen van dien voor de marktwaarde van de zogenoemde stekkermobiliteit.

‘Geen probleem, dat is mijn risico niet,’ antwoordt de man die tegenover mij aan tafel zit. Hij had mij uitgenodigd voor een informatief gesprek en staaft zijn uitspraak met het feit dat hij het wagenpark met veel plugin hybrides heeft geleased. Ik schud mijn hoofd en vraag of hij tijd heeft om mijn visie aan te horen. Die tijd heeft hij en ik maak hem binnen de volgende tien minuten deelgenoot van mijn praktijkervaring:

Operationele leasContract 1econtracten kennen een voorbehoud ten aanzien van door de overheid opgelegde wijzigingen, zoals in de fiscale tarieven. Behelst de wijziging een tariefverhoging, dan zal de leaseprijs in gelijke mate worden aangepast. Hetzelfde geldt voor verzekeringspremies. Een andere situatie doet zich voor als de restwaarde van een auto, of een groep auto’s, door externe omstandigheden negatief wordt beïnvloed. Normaal gesproken is dat voor rekening van de leasemaatschappij, maar niet altijd. Zo’n situatie doet zich bijvoorbeeld voor als de fiscus de behandeling van hybride auto’s onverhoopt wat minder gunstig maakt. Als de voor dergelijke auto’s gesloten leasecontracten hun looptijd uitdienen, is er niets aan de hand. Dan moet de leasemaatschappij de onvoorziene waardevermindering voor zijn rekening nemen. Het wordt anders als het leasecontract wordt opgezegd. Bijvoorbeeld bij ontslag van een berijder, of wanneer de auto ruim binnen de looptijd aan zijn kilometers zit. Dan doet zich een nieuwe, niet gecontracteerde situatie voor en kan de leasemaatschappij het contract hercalculeren op basis van actuele gegevens. Dan is de klant de sigaar.

Mijn relatie zwijgt en er verschijnt een denkrimpel op zijn voorhoRisico 1ofd. ‘Onze auto’s rijden veel meer dan gecontracteerd,’ zegt hij. ‘Veel zullen de einddatum niet halen, dus als ik het goed begrijp….’ Hij slikt de rest van zijn woorden in. Ik knik. ‘Daar schuilt het risico,’ antwoord ik naar waarheid. ‘En het is mijn taak als adviseur om daar door middel van een Service Level Agreement solide afspraken over te maken met uw leasemaatschappij. De man staat op en schudt mij de hand. ‘Maak maar een contract,’ zegt hij. ‘Wij houden ons bij de leest en laten onze auto’s voortaan aan jullie zorg over.’

Het gaat goed met Fleetcompass. Vorige week een nieuwe klant erbij met 12 plugin hybrides.