De BPM perikelen van de overheid

Over een nieuwe Nederlandse auto wordt BTW en BPM geheven. De BPM wordt gebaseerd op de CO² uitstoot van een auto. De rekenmethode voor de BPM-berekening verandert per 1 juli en dat zorgt voor prijswijzigingen (lees: prijsstijgingen).

Fabrieksopties verhogen de BPM

Opties, die vanaf de fabriek gemonteerd zijn, hebben invloed op de CO² uitstoot van een auto. Denk aan brede banden die de luchtweerstand iets vermeerderen waardoor de CO² uitstoot ook vermeerderd, maar ook een uitgebreide geluidsinstallatie brengt letterlijk meer gewicht in de schaal en heeft daarom (een klein beetje) invloed op de CO² uitstoot.

Vanaf 1 juli worden de fabrieksopties ook meegenomen in de CO² berekening en alleen al daardoor zullen nieuwe auto’s duurder worden.

Nieuwe BPM-tabel per 1 juli, of toch niet?

Per 1 juli 2020 zou de nieuwe rekenmethode van kracht moeten gaan, maar diverse partijen proberen eerst iets recht te zetten. Uit onderzoek van de RAI Vereniging en BOVAG blijkt namelijk dat de overheid de afgelopen jaren 600 miljoen extra BPM-opbrengsten ontvangen heeft. Deze conclusie was voor de RAI en BOVAG aanleiding om een uitstel c.q. aanpassing van de BPM rekentabel aan te vragen.

Kamervragen

Begin juni 2020 zijn er ook veel kritische vragen gesteld aan de huidige staatssecretaris Vijlbrief over het budgetneutraal invoeren van de nieuwe BPM-tabel. In bewoordingen zoals “dit is natuurlijk niet serieus te nemen” werd de staatssecretaris toegesproken.

Nieuw onderzoek of uitstel?

De CDA pleit voor een nieuw en onafhankelijk overheidsonderzoek. Als de staatssecretaris niet bereid is tot een nieuw onderzoek naar de precieze bpm-verandering, dan zal het CDA zeer gedetailleerde vragen stellen over de invoering van de nieuwe BPM-tabel en de daarbij toegezegde budget neutrale overgang.

Nu een zakenauto bestellen of niet?

De hoogte van de BPM voor een nieuwe auto wordt bepaald op het moment dat het kenteken aangevraagd wordt. En de BPM wordt pas betaald op het moment dat de auto geregistreerd wordt. Laat je dus goed informeren over het aflevermoment van de nieuwe leaseauto.

Wij verwachten overigens niet dat de gemiddelde leaseprijs sterk zal stijgen, al is het maar dat de druk voor het afleveren van nieuwe auto’s voor importeurs zal toenemen voor de rest van het jaar. Corona zorgde  er namelijk voor dat er de afgelopen maanden minder auto’s afgeleverd werden.

Neem voor de meest actuele afleverdata van alle modellen contact met ons op.