Een simpele vraag geeft niet altijd een simpel antwoord. Jammer genoeg. Stel je de vraag aan de overheid “moet ik mijn wagenpark verduurzamen?”, dan zegt deze JA. De overheid wil namelijk graag dat je milieuvriendelijker onderweg bent. Daarom worden er ook behoorlijk wat subsidies gegeven indien je de keuze voor een elektrische (bestel)auto maakt. Voor de zakelijke rijder is deze keuze niet meer zo interessant als eerst. Momenteel is er nog sprake van 6% korting op de bijtelling indien je kiest voor volledig elektrisch. Over twee jaar is die korting compleet verdwenen en is het 22% bijtelling voor elke zakenauto, ongeacht de aandrijflijn.
Omdat elk wagenpark anders is, is het antwoord verre van eenduidig. Wel kunnen we je helpen naar een verduurzaming van je wagenpark, waarbij we aangeven welke factoren de meeste financiële impact hebben.
Aanschafprijs ligt hoger
Alhoewel de prijzen van elektrische auto’s steeds dichter tegen die van benzineauto’s komt te liggen, moet je nog steeds meer afrekenen voor een volledig elektrische dan voor een benzine/dieselvariant. De prijsdalingen van de afgelopen maanden brengen de EV-prijzen wel op een niveau van waar ze horen. Voorheen was het vooral het beperkte aanbod en hoge vraag wat zorgde voor een hoge prijs. Een verdere daling wordt niet verwacht, maar is niet uit te sluiten. Marktexperts geven aan dat deze prijsdaling gecombineerd met de verminderde interesse voor EV’s tijdelijk is. Dat betekent dat het nu juist een interessant moment is om te investeren in elektrisch vervoer. De restwaarde zal de aankomende jaren weer verder stijgen.
Gemiddeld kost een elektrische auto 45.000 euro. Voor een brandstofauto ligt de gemiddelde aanschafprijs ongeveer 10.000 euro lager. Een groot verschil dat vooral terugverdient moet worden tijdens het gebruik.
ROB valt mee
Aangezien een elektrische auto veel minder slijtage onderdelen heeft, liggen de gebruikskosten een stuk lager en alhoewel een elektrische auto veel meer trekkracht heeft, valt de extra bandenslijtage in de praktijk mee. Per jaar bespaar je op onderhoud ongeveer 150 euro, als je een brandstof of hybride auto vergelijkt met een volledig elektrische.
Laadpaal ook meenemen
Bij een elektrische auto hoort ook een laadpaal. Deze aanschaf, maar zeker ook installatie moet je meenemen in je berekening. Een futureproof laadpaal waarmee ook verrekend kan worden kost al snel 750 euro, maar vaak meer. Vergeet ook niet dat een laadpaal ook geïnstalleerd moet worden én dat het niet ondenkbaar is, als je de laadpaal bij je werknemer plaatst, dat de meterkast dan aangepast moet worden. Voor één laadpaal + installatie zit je al snel boven de 2.500 euro.
Voordeel wegenbelasting en BPM
Momenteel, in 2024, geniet een volledig elektrische auto nog het voordeel van het niet hoeven te betalen van wegenbelasting. Dit voordeel verdwijnt en wordt in 2025 omgezet in een korting van 75% op de HSB, en vanaf 2026 is er helemaal geen korting meer op de wegenbelasting voor een elektrische auto. Althans, de overheid voorziet momenteel niet in een beleid dat verder gaat dan 2025. Het is nog onduidelijk met welk HBS tarief er dan gerekend kan worden. Marktexperts denken dat de HSB minimaal 100 euro per maand wordt.
Voor elke gram CO2 uitstoot dien je BPM te betalen in Nederland. Het voordeel van een elektrische auto is, dat deze geen CO2 uitstoot en daarom ook niet BPM-plichtig is.
Brandstof is dé winstpakker
De brandstofprijzen stijgen maar door, terwijl energie weer iets goedkoper is geworden na de piek van 2023. Qua stroomkosten zitten we nog niet op het niveau van bijvoorbeeld 2021, maar wat we wel zien is dat het afleggen van 100 kilometer in een volledig elektrische auto snel 10 euro goedkoper is. Bij een leaseauto die 30.000 kilometer per jaar aflegt, is het brandstof/stroomvoordeel dus 3.000 euro per jaar. Veel van dit voordeel is afhankelijk van de wijze waarop geladen wordt. Bij heel veel snelladen of thuis laden kan het voordeel snel groter of kleiner uitvallen.
Voordeel voor de berijder
Het vinden van goed personeel blijft een uitdaging. Het blijkt dat het aanbieden van een elektrische auto positief werkt voor aankomend personeel. Daarnaast geniet een elektrische auto op dit moment nog steeds een bijtellingskorting van 6% (16% bijtelling) op de fiscale waarde. Volgend jaar wordt dat 5 % korting (17%) Vanaf 2026 is het de normale 22%. Maar de voordelen van de jaren ervoor gelden voor 60 maanden. Dus pas vanaf 3031 rijdt er geen elektrische auto meer rond zonder een korting op de bijtelling.
Hoeveel duurder is een elektrisch wagenpark?
Een vraag die dus niet gemakkelijker beantwoord kan worden en afhankelijk is van veel factoren. Neemt niet weg, dat de toekomst elektrisch is en dat er nu diverse voordelen te behalen zijn die er straks niet meer zijn. Daarom adviseren wij altijd om naar elektrisch te kijken! Onze experts kunnen voor je uitrekenen of elektrisch rijden nu al aantrekkelijk voor je is.
Geef een reactie