Voor mensen die voor het eerst een EV bezitten, is de naderende rit naar de vakantiebestemming wellicht een spannend verhaal, door actieradiusangst en twijfels over de laadinfrastructuur in het buitenland. Met behulp van enkele voorbereidingen is het echter prima te doen.

Voorbereiding

Onze eerste tip is om je goed voor te bereiden voordat je op reis gaat met een elektrische auto. Er zijn veel hulpmiddelen voorhanden om je te helpen laadpunten te vinden in het buitenland en een reis met de EV te plannen.

Om onnodig gedoe tijdens je vakantie met de elektrische auto te voorkomen, moet je een laadstop inplannen wanneer je accuniveau rond de 20% uitkomt. Als je aankomt bij een laadpunt langs de snelweg en merkt dat de oplaadpunten buiten gebruik zijn of dat de wachttijd te lang is, heb je nog genoeg bereik over om een plan B in werking te stellen.

Stop met laden bij 80%

Om de laadtijd te optimaliseren, raden we sterk aan om de accu niet verder dan voor 80% op te laden. Tenzij het echt nodig is natuurlijk. In feite duurt het net zo lang om je EV op te laden van 80 naar 100% als van 20 naar 80%. Wie ook tijdens de vakantie zijn kostbare tijd zo effectief mogelijk wil gebruiken, kan dus het beste voor de laatste optie kiezen en vervolgens de reis weer voortzetten.

En als je de laadsessie hebt stopgezet, haal dan ook je auto weg bij het betreffende laadpunt.

Nu EV’s alsmaar populairder worden, is het wel zo netjes om de laadplek zo snel mogelijk te verlaten om een snelle doorlooptijd bij de laadpunten te garanderen. Door kortere, maar frequentere stops in te plannen, kunnen alle vakantiegangers die op pad gaan met een EV zo snel mogelijk weer doorrijden.

Rustig rijden

Verder geldt voor een EV hetzelfde als voor een auto met verbrandingsmotor: wie hard rijdt, moet ook sneller weer energie ‘tanken’. Het is verleidelijk om op de Autobahn een kruissnelheid van 150-160 km/h aan te houden, maar dan wordt het stroomverbruik flink verhoogd. Je kunt beter een snelheid van 110 km/h aanhouden en zo constant mogelijk proberen te rijden. De maximale snellaadprestaties worden bereikt bij een temperatuur tussen 20 en 40°C. Zet daarom altijd je snellaadlocatie in het navigatiesysteem als tussenstop. Dan weet de auto dat je dan gaat opladen en verwarmt, of verkoeld, hij de accu naar de juiste temperatuur.

Je moet er ook rekening mee houden dat laadstations uitgerust zijn met veiligheidsmechanismen die de geleverde laadsnelheid vertragen als het bijzonder warm weer is. Bij laadstations die niet beschut zijn tegen de zon kan dat eventueel voor lange laadtijden zorgen.

Om de 60 kilometer een snellader

Over een paar jaar wordt het overigens nog een stuk comfortabeler om op vakantie te gaan met je EV. De nieuwe AFIR-regelgeving behelst onder meer dat er langs het Trans-Europese snelwegnetwerk TEN-T (Trans-European Transport Network) vanaf eind 2025 om de 60 kilometer een snellaadstation moet zijn met laadpunten die werken met een vermogen van minimaal 150 kW. Uiterlijk 2030 moet dat compleet gerealiseerd zijn. In het buitenland, waar nu deels nog flinke gaten in het snellaadnetwerk zitten zoals in Oost-Europa, zal dat ervoor gaan zorgen dat EV-rijders geen range anxiety meer hebben tijdens vakantieritten. Daar komt bij dat de nieuwe regelgeving vereist dat er bij de betreffende laadstations informatie beschikbaar moet zijn met betrekking tot de beschikbaarheid van laadstations, de in rekening gebrachte bedragen en de verwachte wachttijden. Zo kom je ook in het buitenland op dat vlak niet meer voor onaangename verrassingen te staan.

Betalen met je bankpas

Ook handig: steeds vaker kunnen EV-eigenaren ook in het buitenland de laadsessies op handige wijze met hun betaalpas betalen, net als dat je je verplaatsingen in het OV tegenwoordig ook met je bankpas kan betalen. Je hebt dus geen speciale laadpas meer nodig en hoeft je evenmin af te vragen of je laadpas wel werkt bij het laadstation langs jouw route. Laadpaalexploitanten zijn bovendien voortaan verplicht om de kosten van het laden, voordat de laadsessie wordt gestart, aan de gebruiker inzichtelijk te maken. Maximale transparantie dus, voor stressvrij laden.