Voor zakelijke rijders kunnen de autobelasting-wijzigingen elk jaar aardig complex zijn. Elk jaar weer aanpassingen waarvan geacht wordt dat je daarvan op de hoogte bent. Om het je gemakkelijk te maken hebben we de wijzigingen per 1 januari voor zakelijke rijders als wel wagenparkbeheerders op een rij gezet.
Meer MRB of HSB betalen
De MRB of HSB (motorrijtuigenbelasting of houderschapsbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd) is een jaarlijkse belasting die betaald wordt voor het gebruik van een motorrijtuig op de openbare weg. De afgelopen jaren waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting. Per 1 januari 2025 valt een elektrische auto in het kwarttarief. Er dient dan 25% betaald te worden op basis van het gewicht van een benzineauto.
Plug-In Hybride auto’s, met een uitstoot minder dan 50 gram CO2 per kilometer, genieten in 2024 nog van 50% korting op de wegenbelasting Per 1 januari 2025 wordt dit verlaagd naar 25%, er dient dan dus 75% aan wegenbelasting te worden betaald op basis van het reguliere brandstoftarief.
Bijtelling
De bijtelling wordt berekend op basis van de fiscale waarde van de auto. Het basistarief aan bijtelling is 22%. Indien er gekozen wordt voor een volledig elektrische auto, dan krijgt de zakelijke rijder korting. In 2024 was de bijtelling voor een EV 16%. Per 1-1-2025 is dat 17%. Let op, dat geldt enkel over de eerste 30.000 euro, voor elke euro boven 30.000 is het bijtellingstarief 22%. Per 2026 vervalt de korting en geldt voor een elektrische auto hetzelfde 22% bijtellingstarief als voor benzine-/dieselauto’s.
Sprila eindigt
Sprila (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) is bedoeld voor ondernemers met een eigen of gehuurd terrein om laadinfrastructuur aan te leggen. Deze regeling stopt per 2025. Raadpleeg de website van het RVO voor een update van de subsidies die in 2024 nog beschikbaar zijn.” www.rvo.nl
SEPP (Subsidie elektrische personenauto’s particulieren) stopt
De SEPP is een overheidssubsidie die bedoeld is om de aanschaf van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren. In 2024 was deze subsidie 2.950 euro voor een nieuwe elektrische auto en 2.000 euro voor een gebruikte EV. Deze subsidie stopt ook per 2025.
BPM voor een elektrische personenauto en elektrische bedrijfsauto
De BPM (Belasting Personenauto’s en Motorfietsen) is een eenmalige belasting die bij aanschaf van een nieuwe auto betaald moet worden. De hoogte van de BPM is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoot hebben hoeft hiervoor in 2024 geen BPM te worden betaald.
Echter per 2025 betaalt men een vast BPM bedrag van 667 euro voor elektrische personenauto’s die elk jaar met de inflatie meestijgt.
Zie ook https://nederlandelektrisch.nl/subsidies-financiering/bpm
Voor bestelauto’s, benzine of diesel, was er altijd sprake van een BPM vrijstelling. Deze vrijstelling verdwijnt. Vanaf 2025 dien je voor een bestelauto met brandstofaandrijving gemiddeld 15.000 euro aan BPM te betalen. Indien er gekozen wordt voor een volledig elektrisch aangedreven bestelauto, betaal je geen BPM.
Zero-emissie zones
Vanaf 2025 geldt er voor veel binnensteden een zero-emissiezone. Je mag dan alleen de binnenstad nog in met een bestelauto die geen CO2-uitstoot heeft. Voor een Euro 4-norm bestelauto houdt het direct vanaf 2025 al op. Daarmee kom je diverse binnensteden niet meer in. Met een Euro 5-norm bestelauto kom je tot eind 2026 nog de binnenstad in. Met een Euro 6-norm bestelauto kom je tot eind 2027 nog de zero emissiezones in. Daarna houdt het op voor alle bestelauto’s met enige CO2-uitstoot.
Reiskostenvergoeding 23 cent
De maximale reiskostenvergoeding die vrijgesteld is van loonbelasting was de afgelopen jaren al stapsgewijs verhoogd van 19 cent naar 23 cent per kilometer. Daar blijft het voorlopig ook bij. Deze wordt voorlopig niet verder verhoogd.
SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s)
Om de inzet van elektrische bedrijfsauto’s te stimuleren is de SEBA ingezet. Tot maximaal 5.000 euro kan er subsidie aangevraagd worden op emissieloze bedrijfsauto’s. Deze subsidie stopt ook per 2025. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de aanschafprijs van de bedrijfsauto. De SEBA financiert tussen de 7% en 12% van de aanschafprijs.
Conclusie wijzigingen per 2025 voor zakelijk rijdend Nederland
Om het cliché te zeggen, ”het wordt er niet leuker op, wel overzichtelijker”, maar dan in de vorm dat bijna alle subsidies om schoner te rijden vervallen. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van alle fiscale ontwikkelingen rondom uw mobiliteit. Schroom niet om ons te contacten voor advies.
Geef een reactie