Eerst werd er gedacht dat er tot 2021 financieel niets zou veranderen voor (zaken)auto’s, dat stond tenminste in Autobrief 2. Maar niets is minder waar. Halverwege 2019 werd het Klimaatakkoord gepresenteerd, waarbij de eerste wijzigingen al per 2020 ingevoerd worden.
Volgend jaar al gaat het één en ander veranderen voor zakelijke rijders én wagenparkbeheerders. Wat er precies gaat veranderen hebben we hieronder voor u samengevat. We kunnen wel alvast verklappen “goedkoper wordt het niet”.
Bijtelling 2020
Het is het meest besproken onderwerp onder zakelijke rijders. Voor benzine- en dieselauto’s blijft de bijtelling 22% en verandert er dus niets. Voor nieuwe elektrische autorijders gaat de bijtelling per januari 2020 omhoog van 4% naar 8%. Deze 8% geldt tot € 45.000,- (was € 50.000,- in 2019). Daarboven betaal je over elke euro 22% bijtelling.
De bijtelling wordt uiteindelijk elk jaar verhoogd tot 22% in 2026. Houdt hier rekening mee als je je wagenpark verder wilt elektrificeren. Houdt de levertijden van elektrische auto’s ook goed in de gaten, omdat sommige populaire elektrische auto’s enkele maanden levertijd kunnen hebben.
Motorrijtuigenbelasting stijgt minimaal
De aankomende jaren zal de motorrijtuigenbelasting (MRB) enkel stijgen met de jaarlijkse inflatie. Tot en met 2024 blijft de MRB dus in basis gelijk. Dat betekent geen MRB voor elektrische auto’s en een ‘halftarief’ (betaling van de helft) voor Plug In Hybride Auto’s (PHEV’s) met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2.
Vanaf 2025 betalen elektrische auto’s een kwarttarief aan MRB en PHEV’s een driekwarttarief. Vanaf 2026 worden er geen kortingen meer gegeven op de MRB en betaalt iedereen de volledige MRB.
Duurder diesel rijden
De financiering van bovengenoemde maatregelen wordt grotendeels betaald door een extra dieselaccijns van € 0,01 per liter vanaf 2021. Twee jaar later in 2023 komt er nogmaals € 0,01 per liter aan accijns bij.
Hoe ziet jullie wagenpark er over vijf jaar uit? Laten we samen een keer brainstormen. Bel ons!
Geef een reactie