De opkomst van de EV in het zakelijke segment is niet meer te stoppen, en dat terwijl de bijtelling stukje bij beetje verder wordt verhoogd. We lichten in deze blog toe wat de veranderingen in het fiscale plaatje voor dit jaar zijn.
Nog niet zo heel lang geleden was het fiscaal bijzonder aantrekkelijk om voor elektrisch rijden te kiezen want aanvankelijk werd er voor een EV zelfs helemaal geen bijtelling berekend. Doordat elektroauto’s steeds populairder en tevens betaalbaarder werden, besloot de overheid om de fiscale stimulansen wat terug te schroeven. Inmiddels is op EV’s een bijtellingspercentage van kracht van 16 procent; voor auto’s met verbrandingsmotor is dit 22 procent. Daar komt bij dat tegenwoordig een zogeheten cap wordt gehanteerd, het deel van het aanschafbedrag waarover de lagere bijtelling wordt berekend bij auto’s met een elektromotor. Omdat er inmiddels ook genoeg betaalbare elektroauto’s te koop zijn en de overheid vooral de berijders wil ondersteunen met een wat minder groot budget, is deze cap voor 2023 gebleven maar wel verlaagd van 35.000 naar 30.000 euro. Daardoor is het rijden in een iets duurdere EV weer net iets duurder geworden dan vorig jaar. Als gezegd wordt een kortingspercentage van 6 procent gehanteerd ten opzichte van het standaard bijtellingspercentage, waarmee de bijtellingskorting voor EV’s over het jaar 2023 maximaal 1.800 euro bedraagt. De korting ten opzichte van het reguliere bijtellingspercentage wordt overigens stapsgewijs afgebouwd richting 2026. Uiteindelijk wordt er voor EV’s hetzelfde bijtellingspercentage gehanteerd als voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is ook niet zo vreemd, als je bedenkt dat de EV tegen die tijd auto’s met verbrandingsmotor naar alle waarschijnlijk naar de achtergrond zal hebben gedrongen qua nieuwverkoop. Doordat er ook in de lagere segmenten steeds meer EV’s op de markt komen en de Chinese fabrikanten in deze segmenten met ware prijsvechters komen, is de EV ondanks het verder oplopende bijtellingspercentage nog altijd een zeer interessante optie voor het zakelijke segment.
Zakelijk alleen nog elektrische auto’s vanaf 2025?
De opkomst van de EV zal naar alle waarschijnlijk een verdere boost gaan krijgen door het plan van de Nederlandse overheid om vanaf 2025 alleen nog nieuwe zakelijke auto’s op de weg toe te laten die over een elektrische aandrijflijn beschikken. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat laat uitzoeken wat hiervoor de mogelijkheden zijn. Het gaat potentieel om een enorme winst voor het milieu, als je bedenkt dat liefst 64 procent van de auto’s die in Nederland zakelijk worden ingezet worden geleased. In totaal worden er in ons land 1,2 miljoen auto’s zakelijk gereden. Het totale wagenpark omvat ongeveer 9 miljoen auto’s. Dit plan moet er niet alleen voor zorgen dat de uitstoot van schadelijke gassen aanzienlijk wordt gereduceerd, ook komen er hierdoor meer gebruikte EV’s beschikbaar voor particulieren. Zakelijke EV’s worden immers maar voor een korte periode ingezet en belanden dan op de occasionmarkt. Daar is het aanbod van EV’s nu nog redelijk beperkt. Dat levert dus een win-winsituatie op.
Download hier onze whitepaper
Geef een reactie