Met de vakanties voor de deur trekken steeds meer mensen eropuit. De caravan is en blijft onder Nederlanders daarbij het ideale verblijf. Tot een aantal jaar geleden, waren bezitters van een caravan ook nog eens altijd aangewezen op een brandstofauto, want met een elektrische auto kon je niks trekken. De ontwikkelingen van elektrische auto’s staat niet stil, waardoor je tegenwoordig wél met de caravan op vakantie kunt. Toch zijn er een aantal punten waar je als elektrisch autobezitter, of potentiële koper, op moet letten.

Gewicht

Ondertussen zijn er al ruim 40 elektrische auto’s die een caravan mogen trekken. De trekgewichten lopen echter aardig uiteen van max 750 kilogram tot wel 2500 kilogram. Positief is dat ook de meer betaalbare elektrische auto’s tegenwoordig een caravan mogen trekken. Wat te denken van bijvoorbeeld de Aiways U5. Met een prijs van nog geen 42.000 euro komt deze auto ook nog in aanmerking voor SEPP subsidie en mag ook nog eens 1.500 kilo trekken. Meer aan de bovenkant van de markt vinden we dan de BMW iX. Met 85.000 euro niet goedkoop, maar wel goed voor 2.500 kilogram aan trekvermogen. In dit korte overzicht mag overigens ook de Hyundai Ioniq 5 niet ontbreken. Wie kiest voor het grootste accupakket van 74 kWh netto, krijgt vierwielaandrijving en een trekgewicht van 1.600 kilogram. Niet voor niets is deze Koreaan in 2022 door de ANWB gekozen als trekauto van het jaar. Al met al kun je tegenwoordig zeker stellen dat er voldoende keuze is voor wie een caravan wil trekken, waarbij ook niet enkel de duurdere modellen deze optie aanbieden. Op deze manier blijft kamperen voor iedereen betaalbaar.

Caravan trekken met elektrische auto – Bereik

Uiteraard zijn er veel twijfels over het bereik. Kort door de bocht kun je stellen dat er met een gemiddelde caravan achter de auto ongeveer 30 procent minder bereik is (een 1.500 kg caravan heeft 50% minder actieradius). Een auto met 300 kilometer bereik en 1.000/1.200 kg caravan, komt zo tot een range van 210 kilometer. Dit klinkt weinig, maar vergeet niet dat de gemiddelde snelheid met 80 km/u ook een stuk lager ligt. Zodoende ben je alsnog ruim 2,5 uur onderweg, alvorens je een laadpunt moet opzoeken. Binnen een bakje koffie en korte pauze kun je dan weer gerust 2 uur verder komen. Heb je een groter bereik, dan kun je uiteraard langer rijden. Maar let wel, ook de Nederlandse overheid adviseert om toch zeker iedere twee uur even te pauzeren.

Wil je toch sneller onderweg? Kies dan voor het Chinese Nio. Hun kleinste ET5 mag al 1.400 kg trekken en de grotere ET7 en EL7 zelfs 2.000 kg. Allemaal maken ze gebruik van een netwerk met accu wisselstations. Binnen 5 minuten heb je dan weer een volle accu tot wel 150 kWh. Nadeel is dat je dan wel de caravan af moet koppelen. Maar dit is bij sommige laadpalen ook al het geval. Daarom is sowieso aan te raden een caravanmover te laten monteren, zodat je niet constant aan het duwen en trekken bent. Het is en blijft wel vakantie natuurlijk.

Addertje onder het gras

Hoe idyllisch het rijden met een elektrische auto en een caravan ook mag lijken, je moet naast de extra laadstops ook rekening houden met het totale gewicht van de combinatie auto + caravan. Met je rijbewijs B (autorijbewijs) mag je ook met een aanhanger rijden, maar de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3.500 kilogram. Een elektrische auto weegt al snel 2.000+ kg tot 3.000 kg. Dan blijft er nog maar weinig gewicht over voor een caravan. De oplossing ligt in het halen van je rijbewijs E (aanhangerrijbewijs). Dan mag je een aanhanger cq. caravan tot 3.500 kg trekken.