De voordelen van elektrische auto’s zijn onderhand wel bekend. Lage onderhoudskosten (vanwege de afwezigheid van een verbrandingsmotor), een milieuvriendelijke uitstraling van je bedrijf en uiteraard geen CO2 uitstoot. Dit zijn voornamelijk de voordelen waar de werkgever op let. De werknemer is vooral geïnteresseerd in de lage bijtelling van 4%.
Alhoewel deze voordelen al jaren bekend zijn, lijken werkgevers én werknemers in 2018 pas echt de elektrische auto te omarmen. In het eerste kwartaal van 2018 zijn er 3.945 elektrische auto’s geregistreerd, terwijl dit in dezelfde periode vorig jaar 1.667 auto’s waren. Dat is een toename van maar liefst 136%! De reden voor deze toename is natuurlijk de bijtellingsstandaardisering van 4% (én 22%), hiertussen zitten geen andere categorieën meer.
De opmars van de elektrische auto is in 2018 niet meer te stoppen. Naast de lage bijtelling wordt vraag ook bepaald door het (nieuwe) aanbod van elektrische auto’s. Om te weten waar je medewerkers dit jaar om zullen vragen, hebben we de belangrijkste elektrische auto’s van 2018 voor je (in willekeurige volgorde) op een rij gezet.
Naast deze 2018 nieuwkomers, moet je ook de nestor van de elektrische auto niet vergeten, de Tesla Model S en later de Tesla Model X. Het is vooral de Model S die met zijn grote actieradius voor een EV-doorbraak onder zakelijke rijders heeft gezorgd. Tesla is anno 2018 nog steeds populair onder zakelijke rijders! Dit komt onder andere doordat Tesla’s via WIFI up-to-date blijven, qua software.
Nissan Leaf
Misschien is dit wel de aantrekkelijkste elektrische auto als je puur op de specificaties afgaat. De vanafprijs is € 33.390,- Je krijgt dan een 5 persoonsauto met een actieradius van 378 km. Het is de doorontwikkeling van de eerste Nissan Leaf. De best verkochte elektrische auto ter wereld. Je mag aannemen dat hij geen kinderziektes meer heeft.
Jaguar I-Pace
Dit is voor Jaguar de eerste auto met een groot accupakket. Maar het is nu al duidelijk dat hij Jaguar geen windeieren zal leggen. De orderboeken beginnen al aardig vol te lopen. Wij snappen wel hoe dat komt. De auto ziet er goed uit en dat wordt gecombineerd met prestaties die die van een gelijkwaardige Tesla Model S overtreffen. 90 kWh en een actieradius van 480 km voor de I-Pace versus 75 kWh en 466 km voor een Tesla Model S. De prijs van de I-Pace is vergelijkbaar met die van de goedkoopste Model S, ± € 80.000,-.
Audi E-tron Quattro
Audi investeert veel geld in de elektrificatie van hun auto’s. Dit is de eerste volledig elektrische Audi. Audi pakt daarmee gelijk goed uit. Het is een mooie en grote auto, die er als een echte Audi uitziet. De prijs is vergelijkbaar met de Jaguar I-Pace. Alhoewel nog niet alle specificaties officieel bekend zijn geworden, geeft Audi wel al aan dat de actieradius een kleine 500 km is. De prijs ligt met ± € 80.000,- ook in lijn met de concurrentie. Let op: de eerste Audi E-Tron Quattro’s worden in 2019 geleverd…
Volkswagen E-Golf
Uiteraard blaast de “hoeksteen van de samenleving” ook goed mee in de EV verkoopcijfers. De Volkswagen E-Golf is namelijk de best verkochte elektrische auto van het eerste kwartaal van 2018. Met 916 verkochte E-Golfs is de Volkswagen in Q1 beter verkocht dan de nummer 2, de Tesla Model S met 895 stuks. De Golf combineert zijn comfort met een chique afwerking en een nette actieradius van 300 km. Met een prijs van € 39.540,- is hij niet de goedkoopste.
Hyundai Ioniq EV
De verrassing van alle elektrische auto’s is de Hyundai Ioniq EV. Het relatief nieuwe model is ontworpen voor verschillende aandrijfvormen: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Deze laatste variant gooit hoge ogen. Hij onderscheidt zich door zijn ruimte en comfort in combinatie met een lage prijs (± € 34.000,-) voor een elektrische auto. Met de komst van zijn broertje de Hyundai Kona EV heeft Hyundai aantrekkelijke EV’s in hun gamma.
Het moge duidelijk zijn. Elektrische auto’s worden steeds aantrekkelijker. En hoewel hun procentuele aandeel op dit moment op de Nederlandse markt nog beperkt is, overweegt menig leaserijder en wagenparkbeheerder een elektrische auto (c.q. wagenpark). De nieuwste modellen met hun grotere actieradius zorgen voor deze groei. Heb jij je keuze al gemaakt? Vraag onze hulp bij de invulling hiervan.
Geef een reactie