De uitslag van de landelijke verkiezingen zijn verrassender dan ooit. Nederland heeft gekozen, maar wat betekent dat voor de autorijder? Waar staan de verschillende politieke partijen voor? Wat kunnen we verwachten als bepaalde partijen samen gaan regeren? We hebben het opgezocht en dit is wat er in de partijprogramma’s staat onder het kopje mobiliteit.

Op het moment van schrijven praten PVV, NSC, VVD en BBB met elkaar. Daarom focussen we ons op dit moment op deze partijen. Mocht de formatie toch een andere richting op gaan, dan komen we met een update.

Wat zeggen de politieke partijen?

Partijprogramma PVV

  • Meer wegen aanleggen.
  • Het verlagen van de brandstofaccijnzen.
  • Rekeningrijden wordt niet ingevoerd.
  • De maximumsnelheid wordt verhoogd naar 140 km/u.

Partijprogramma Nieuw Sociaal Contract:

  • Autorijden moet betaalbaar blijven.
  • Elektrische auto’s moeten meer dan de afgelopen jaren bijdragen aan de Staatsschatkist.
  • Brandstofaccijnzen moeten meer afgestemd zijn op de prijzen van omringende landen om negatieve grenseffecten te vermijden.

Partijprogramma VVD:

  • Stimuleert de omslag naar elektrisch vervoer, waarbij de tweedehandsmarkt niet vergeten wordt. Iedereen moet (financieel) elektrisch kunnen rijden.
  • Zoals de overheid het zegt “we gaan fors aan de slag met de uitrol van het laadpalennetwerk”. Aantallen worden er niet genoemd, maar het vorige kabinet had het over 1,3 miljoen laadpunten.
  • De prijsstijging maken het moeilijk om mobiliteit betaalbaar te houden. Betaalbare mobiliteit is belangrijk.
  • Innovaties van slimme infrastructuur, mobiliteit, zelfrijdende auto’s en taxi’s steunen we. Deelmobiliteit moet gemakkelijk zijn om gebruik van te maken.

Partijprogramma BoerBurgerBeweging

  • We stimuleren het gebruik van schonere brandstoffen voor transport (bijvoorbeeld biodiesel, synthetische brandstoffen en waterstof). Tegelijkertijd houden we ons oog op het gelijke speelveld voor onze ondernemers met in het buitenland gevestigde transportondernemingen die hier zakendoen.
  • Zero Emissie (ZE) zones in gemeenten gaan vanaf 2025 in. Dit lijkt onhaalbaar en onbetaalbaar en moet uitgesteld worden.
  • We ondersteunen de verdere uitrol van (laad)infra voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof, e-fuels, duurzame kerosine, ammoniak, methanol en elektriciteit.
  • Geen rekeningrijden.

 

Als we dan inzoomen op populaire mobiliteitsonderwerpen, dan zien we het volgende:

Kilometerheffing

Pieter Omzigt’s NSC is tegen een vorm van rekeningrijden, net als Geert Wilders’ PVV overigens en Caroline van der Plas haar BBB. De VVD wil het rekeningrijden invoeren op basis van een gelijktarief, onafhankelijk van plaats of tijd.

Frans Timmermans, lijsttrekker van Groen Links Groen – PvdA wil een variabele kilometerheffing van € 0,06 per kilometer voor personenauto’s plus € 0,03 op drukke wegen. Rob Jetten zijn D66 stelt een kilometerheffing voor op basis van de uitstoot van de auto en de locatie waarop gereden wordt.

Henri Bontebal zijn CDA wil een kilometerheffing in stedelijke gebieden aangevuld met een vignet van € 85  voor alle auto’s die de weg op gaan. Mirjam Bikker’s ChristenUnie wil graag een kilometerheffing gebaseerd op de CO2-uitstoot tegen een gemiddeld tarief van € 0,035 per kilometer plus een toeslag van € 0,005 tot € 0,15 per kilometer op drukke wegen.

Bijtelling

D66 is voor het verhogen van de bijtelling naar 25% met een uitzondering voor zero emissieauto’s.

Reiskostenvergoeding

De VVD wil net als het CDA dat de reiskostenvergoeding met € 0,02 per kilometer omhoog gaat. De ChristenUnie wil de reiskostenvergoeding juist weer verlagen naar € 0,19 per kilometer, wat het dus een paar jaar gelden was.

Wegenbelasting

De Partij voor de Dieren wil enkel de wegenbelasting voor vervuilende auto’s verhogen.

Zo zie je maar weer, iedereen heeft een andere wens en na de formatie van het kabinet moet maar blijken wat er van deze wensen overblijft.

Disclaimer, we geven enkel aan wat de partijen geformuleerd hebben. Onze mening of politieke voorkeur zit hier niet in verwerkt.