Heb je er wel eens over nagedacht om elektrische auto’s op te nemen in je wagenpark?

Een aantal jaar geleden waren elektrische auto’s in je wagenpark alleen weggelegd voor directies (met Tesla’s) of voor korte afstanden en waren daarbij gelijk een reclame-object. Bijvoorbeeld een kleine Renault-Twizzy met reclame op de zijkant die voor de deur stond voor de “boodschappen”.

Tegenwoordig is het aanbod aan elektrische auto’s gelukkig een stuk groter. Je hebt veel verschillende modellen om uit te kiezen en de actieradius is nu groot genoeg voor het woon-werk-klanten verkeer van veel medewerkers. Het is nu dus tijd om EV’s op te nemen in je wagenpark. Maar op welke punten moet je dan je autoregeling aanpassen?

Laadpaal(en)

Anders dan plug-in modellen zijn EV’s 100% afhankelijk van laadpalen. Zorg daarom voor voldoende laadpalen op de werkplek. Door ze op de werkplek te plaatsen kunnen ook collega’s en klanten gebruik maken van dezelfde laadpaal. Afhankelijk van de aard van het werk (bijvoorbeeld: accountmanagers die bijna niet op kantoor komen), kun je ook een laadpaal op de thuislocatie aanbieden.

Waar laden?

De kosten voor het opladen van een elektrische auto kan veel meer verschillen dan voor benzine/diesel langs de snelweg of in een dorp. Thuis kost 1 kWh ongeveer € 0,23. Op het werk kan deze prijs zakken naar € 0,11, omdat men een energie-afnamekorting krijgt. Bij openbare laadpunten stijgt de prijs weer tot ongeveer € 0,35 kWh. Zoals we gewend zijn, zijn de kosten langs de snelweg de hoogste. Snelwegpunten kunnen makkelijk € 0,59 per 1 kWh zijn. Probeer je medewerkers daarom zoveel mogelijk op het werk te laten laden.

25.000 km per jaar?

Omdat je bij elektrische auto’s te maken hebt met een laadtijd en de range van een auto, is een EV niet voor elke medewerker geschikt. Op basis van de huidige actieradius en laadtijden adviseren wij om kritisch te zijn bij medewerkers die meer dan 25.000 km per jaar rijden en toch een elektrische auto willen rijden. Een extra laadpaal thuis en een EV die kan snelladen kan wel een verschil maken

Vakantieauto?

Vanwege de beperkte actieradius en gemis van trekgewicht, maakt dat EV’s vaak niet geschikt zijn als vakantieauto. Voor dit probleem bieden leasemaatschappijen vaak oplossingen zoals een aparte vakantieauto. De medewerker kan dan de EV inleveren bij de werkgever en betaalt dan geen dubbele bijtelling. Zorg er dan wel voor dat de EV + sleutel in ontvangst genomen wordt en dat dit schriftelijk bevestigd is.

Vraag bij ons een voorbeeld autoregeling aan waarin elektrische auto’s in beschreven staan

Neem contact met ons om gezamenlijk de juiste elektrische auto te bepalen voor je bedrijf/medewerkers.