Hierbij ontvang je van Fleetcompass 5 tips welke niet mogen ontbreken bij het opstellen van een goede autoregeling. Een goede autoregeling kan je ook veel geld besparen.
- Norm op benzine:
Als leaserijder rijd je benzine, tenzij economische redenen een andere brandstofkeuze rechtvaardigen. - Privégebruik:
Stel duidelijke regels op. Wat mag wel en wat niet? Wat mogen inwonende gezinsleden? Hoe sta je tegenover het geven van rijlessen aan 17-jarigen? Met duidelijke regels voorkom je excessen. - Winterbanden:
Stel winterbanden verplicht gedurende een bepaalde periode. Zeker als je medewerkers naar het buitenland mogen met de leaseauto. In diverse Europese landen zijn winterbanden in meer of mindere mate verplicht. - Arbeidsongeschiktheid:
Beschrijf in hoeverre leaserijders en hun gezinsleden gebruik mogen maken van de leaseauto bij langdurige arbeidsongeschiktheid/ziekte. Wat zijn de regels als dit aan de orde is? - Tekenmoment:
Laat de leaserijder de autoregeling en gebruikersovereenkomst tekenen vóórdat een leaseauto wordt besteld bij de leasemaatschappij.
Naast deze 5 punten wordt de keuze voor benzine, diesel of een elektrische aandrijving steeds belangrijker.
De volgende zaken zorgen voor een veranderd keuzebeleid.
Diesel zit in de hoek waar de klappen vallen
Sinds het dieselschandaal staat diesel in een kwaad daglicht. Ze staan steeds meer synoniem voor “vervuilend”. Diesels worden nu al geweerd in bepaalde Duitse steden. Dit zorgt voor een dalende restwaarde, waardoor leaseprijzen onder druk komen te staan.
Plug-in hybride was 60 maanden aantrekkelijk
In de tijd dat Plug-In’s nog korting kregen op de bijtelling, waren ze voor de bijtellingsperiode van 60 maanden, na kentekentenaamstelling, aantrekkelijk voor herinzet. Nu Plug-In’s geen verlaagde bijtelling meer hebben, zijn ze na 60 maanden veel minder aantrekkelijker voor de particuliere markt. De particulier heeft namelijk geen laadpaal thuis staan. Er is wel degelijk een verbruiksvoordeel te behalen, maar door het zware accupakket zijn ze duurder in de wegenbelasting, daardoor betaal je nu het MRB half-tarief, maar dat voordeel zal er in de toekomst ook vanaf gaan.
Benzine wordt populairder
Benzine motoren worden steeds efficiënter door het gebruik van turbo’s en intercoolers. Daardoor krijgen ze de rij-dynamiek die veel dieselrijders aantrekkelijk vinden. Het verbruik wordt door de toevoeging van turbo’s en intercoolers steeds aantrekkelijker. De schaduw waar diesel nu in staat, zorgt voor een spotlight op benzineauto’s.
Elektrisch is hot
Elektrische auto’s waren eerst alleen voor de happy few die een Tesla konden rijden. De actieradius van de overige modellen waren nog niet toereikend voor de zakelijke rijder. Met de komst van nieuwe modellen wordt het actieradiusprobleem (range-anxiety) verholpen. Hierdoor is het een aantrekkelijk auto voor de berijders die 4% bijtelling genieten. De leaseprijzen vallen ook reuze mee vanwege een lage ROB en relatief hoge restwaardes.
Autoregeling: bespaar tijd en geld
Duidelijke uitgangspunten vastgelegd in een heldere autoregeling helpen jou als werkgever, maar ook de leasemaatschappij. Die is gebaat bij tevreden werknemers over alles wat hun auto aangaat. Als werkgever ben je gebaat bij tevreden werknemers ten aanzien van goed werkgeverschap. Met een duidelijke autoregeling weet iedereen waar hij aan toe is. En kun je er gemakkelijker op sturen. Bovendien kost het wagenparkbeheer je minder tijd en geld. Een besparing van 10% is snel gerealiseerd. Fleetcompass kan je helpen bij het opstellen van een goede autoregeling !
Geef een reactie