In 2030 moet het gebeuren, de kilometerheffing wordt ingevoerd. Oftewel betalen naar gebruik in plaats van de houderschapsbelasting/motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting in de volksmond) die er nu is. Rekeningrijden wordt het ook wel genoemd, want wie in 2030 nog in de auto stapt, mag betalen. Toch? Nu het jaartal steeds dichterbij komt, is het misschien goed om alvast een kleine stand van zaken op te maken.
Voor veel mensen duurder
Feit is namelijk inderdaad dat de invoering van rekeningrijden voor veel mensen duurder zal uitpakken. Tenminste, als zij even vaak de auto pakken als nu. Op dit moment wordt er gesproken over een prijs per kilometer van ongeveer 6 á 7 cent. Bij een gemiddelde van 11.000 kilometer per jaar, komt dit al snel neer op 660 euro per jaar. Flink meer dan de meeste mensen op dit moment betalen aan de motorrijtuigenbelasting.
Dit neemt echter niet weg dat het kabinet met de invoering van de nieuwe regeling vooral wil inzetten op gedragsverandering. Getuige ook onder andere de nieuwe campagne: ‘Kort ritje? Dat is zo gefietst’. Op deze manier hoopt het kabinet mensen dus al meer bewust te maken van het gebruik van ander vervoer dan de auto.
Veel instanties zijn voor kilometerheffing
Het is echter niet enkel het kabinet dat groot voorstander is van het rekeningrijden. Ook de BOVAG, ANWB en RAI vereniging zijn voorstander van de invoering. Wel vinden zij dat betalen naar gebruik niet het enige doel moet zijn. Zij zijn namelijk van mening dat de elektrische auto meer verkocht moet worden, met name de goedkope modellen.
Het is namelijk zo dat elektrische auto’s in de regel zwaarder zijn dan brandstofmodellen. Gevolg is dus, dat mocht er niet overgestapt worden op rekeningrijden, de wegenbelasting voor veel mensen alsnog flink duurder zal worden.
Vervuiler betaalt
Deze instanties hebben dus als advies aan de overheid om tot 2030 flink subsidie te blijven geven op de aanschaf van elektrische auto’s. Op deze manier kan het wagenpark verduurzaamd worden. Naast deze verduurzaming pleiten zij er ook voor dat niet alleen de rijder, maar ook de vervuiler betaalt. Dus rekeningrijden alsnog afhankelijk maken van uitstoot. Op deze manier creëer je naast een gunstig klimaat voor een schoner wagenpark, ook nog voldoende ruimte om te blijven genieten van hobby voertuigen. Positief is namelijk wel dat het aantal auto’s niet meer uitmaakt, waardoor old-timer, klassieker of bijzonder bezit juist bereikbaarder zal worden voor iedereen.
Uiteraard adviseren wij u graag over de manier waarop u nu al kunt voorsorteren op de verduurzaming van uw wagenpark.
Geef een reactie