Tijdens de zomermaanden werd het Nationaal Laadonderzoek 2021 gepresenteerd. Dit onderzoek is onafhankelijk uitgevoerd door de VER (Vereniging Elektrische Rijders), RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland), stichting ElaadNL en de Universiteit Groningen. Het is het grootste Nederlandse onderzoek waarbij het laadgedrag van EV-rijders werd onderzocht. De opmerkelijkste uitkomsten hebben we voor je verzameld in dit artikel. Doe er je voordeel mee of neem contact met ons op om de kansen te benutten.
Validatie laadonderzoek
In totaal hebben 1.637 elektrische rijders de vragenlijst volledig ingevuld. Van deze respondenten was opmerkelijk genoeg 92% man en was de gemiddelde leeftijd 53 jaar. Niet alle respondenten reden volledig elektrisch (EV). 6% reed Plug-In Hybride (PHEV) en 1% op waterstof (FCEV). Die ene procent waterstofrijders is opmerkelijk, aangezien zij hun auto bij een waterstoftankstation vullen en niet via een stekker kunnen opladen. Het is wel zo dat er met de opgewekte energie uit waterstof volledig elektrisch gereden wordt.
Privé laadpaal past het beste bij EV-rijder
Het gebruik van een laadpaal op eigen terrein is populair, maar liefst 78% van de berijders maakt hier gebruik van. 75% van hen combineert dit met zonnepanelen waarmee de kWh-prijs flink verlaagd kan worden. Van alle elektrische autorijders die een privé laadpaal heeft, wordt ¾ van alle gereden kilometers gereden op stroom van de eigen laadpaal.
De opkomst van het thuiswerken helpt mee aan het gebruik van de privé laadpaal om de elektrische auto op te laden. Voor de werkgever is dit ook één van de aantrekkelijkste, lees goedkoopste, manier om de elektrische auto op te laden.
Per regio ander laadgedrag
Er blijken grote verschillen te zitten in het laadgedrag afhankelijk van waar de EV-rijder woont. Dat is niet zo gek als je de uitkomsten bekijkt. In de grote steden wordt namelijk slechts 32% van de elektrische auto’s thuis opgeladen. In het noorden van het land laadt 75% van alle berijder de elektrische auto thuis op. Het zal je niet verbazen dat de beschikbaarheid van privé en openbare laadpalen danig anders is in de stad ten opzichte van de regio buiten de stad.
Bij de openbare laadpalen wordt het “laadpaal kleven” als een groeiend probleem gezien. Laadpaalklevers zijn EV-rijders die hun auto niet ontkoppelen van de laadpaal op het moment dat hun auto opgeladen is waardoor hij niet gebruikt kan worden door andere EV-rijders. Het is wel positief dat de meeste EV-rijders aangeven dat zij rekening willen houden met andere elektrische rijders en dus hun auto verplaatsen zodra deze vol is.
Naast de reguliere openbare laadpalen, zijn er ook snelladers. Deze laadpalen beginnen bij een snelheid van 50 kW en kunnen oplopen tot 350 kW. Uiteraard is de oplaadsnelheid afhankelijk van de maximale laadsnelheid van de auto. Natuurlijk moet er dan ook wel een snellader beschikbaar zijn. De respondenten geven aan dat in Noord en Zuid Nederland te weinig snelladers aanwezig zijn. Dit wordt dan wel enigszins gecompenseerd met een groter aantal privé laadpalen ten opzichte van de grote steden.
Weet trouwens dat 31% van de EV-rijders NOOIT een snellader gebruikt. Het is wel de snelste manier om je elektrische auto op te laden, maar ook de duurste. Gemiddeld laadt een EV-rijder tussen de 10 en 20 minuten bij een snellader.
Opladen op het werk
Alhoewel EV-rijders positief zijn over het opladen van de elektrische auto op het werk (rapportcijfer 8), worden de beschikbaarheid van oplaadpunten en laadpaalklevers wel als de belangrijkste knelpunten gezien. Een goed werkgeversbeleid, wellicht vastgelegd in de autoregeling, kan hier positief aan bijdragen.
31% van de werknemers geeft aan dat er afspraken zijn over het verplaatsen van de elektrische auto zodra deze volgeladen is. Dat betekent ook dat er bij 69% van alle werknemers geen afspraken gemaakt zijn.
Gemiddeld 16 eurocent op het werk
De prijzen die een werknemer moet betalen voor een kWh verschillen wel enorm. Die variëren namelijk van 1 eurocent tot 66 eurocent per kWh. Dat laatste is zelfs meer dan wat je bij Fastned voor een kWh betaalt (59 eurocent). Gelukkig is de gemiddelde kWh-prijs bij een werkgever slechts 16 eurocent.
Hoe helpt dit laadonderzoek u?
In het Nationaal Laadonderzoek 2021 staan veel interessante gegevens. Omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn is het verstandig om u goed te laten informeren. Wij staan daarom voor u klaar. Onze EV expert Bart Giezen is voor u beschikbaar. Hij is bereikbaar op Bart@fleetcompass.nl
Geef een reactie