Wat doet de zakelijke rijder na de coronacrisis?
De uitbraak van het COVID-19 coronavirus heeft ervoor gezorgd dat steeds meer medewerkers massaal aan het thuiswerken zijn geslagen. Uit onderzoek van de RAI Vereniging blijkt dat 56% is gaan thuiswerken na de uitbraak. Dit heeft geleid tot in totaal 40% minder files in het hele land.
Minder files vanwege minder auto’s op de weg is goed voor de luchtkwaliteit in Nederland, maar ook voor degene die niet kunnen thuiswerken. Eenmaal op de weg kun je momenteel makkelijker doorrijden en kost een rit je minder tijd en brandstof. Stilstaan en optrekken in de file is namelijk funest voor het brandstofverbruik van een auto.
Hoe ziet de snelweg er straks uit?
Veel medewerkers bevalt het thuiswerken wel! Minder reistijd, minder afleiding en regelmatig productiever, waren de antwoorden van een EenVandaag-onderzoek. 20 tot 30% van de werknemers verwacht dat hij/zij straks nog steeds thuis blijft werken, zelfs als dat niet meer hoeft. Dat betekent dus ook blijvend minder wegverkeer. Al verwachten de experts wel een verschuiving van Openbaar Vervoergebruikers naar de (snel)weg.
Individueel vervoer
De behoefte voor individueel vervoer is al toegenomen. De verkoop van gebruikte auto’s is nu alweer op het oude niveau. 20% van de respondenten van het RAI onderzoek geeft aan dat men ook straks minder met het OV zal reizen. Indien de OV-reiziger op een andere manier naar het werk gaat, dan geeft 63% van hen de voorkeur aan de auto.
2020, de opkomst van de leasefiets
Daarnaast is dit ook hét moment om de leasefiets te ervaren. Vanaf begin dit jaar heeft de leasefiets een vast bijtellingspercentage gekregen. Geen ingewikkelde bijtellingsberekeningen meer, maar 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets. Hierdoor is het makkelijk om de maandelijkse kosten van een (elektrische) leasefiets voor de werknemer te berekenen. En tja, met dit mooie weer wil iedereen toch het liefst met de fiets naar zijn werk?
Het einde van carpoolen?
Hoe lang de anderhalve meter samenleving nog voort zal duren is de vraag. Duidelijk is wel dat 1,5 meter afstand houden in een auto niet mogelijk is. De voorgestelde schermen tussen de bestuurder en passagier zijn geen oplossing. Door het RDW wordt dit afgeraden, omdat het beeld van de buitenspiegel en het zicht naar het verkeer buiten de auto niet scherp genoeg kan zijn. Een plexiglasplaat kan bijvoorbeeld spiegelen, krassen (waardoor het zicht verminderd wordt) of het beeld vervormen. Maar een afscheidingsscherm tussen bestuurder en passagier kan vooral de veiligheid in gevaar brengen bij ongelukken. Dus voorlopig kan er niet gecarpoold worden.
Niemand weet hoe de toekomst er qua mobiliteit uit zal zien, maar neem bij vragen contact met ons. Wij zijn op de hoogte en kijken naar een passende oplossing voor jullie.
Geef een reactie