Je kunt gerust spreken van een aardverschuiving in bedrijfswagenland: per 2025 geldt er voor bestelauto’s op diesel/benzine of LPG geen BPM-vrijstelling meer. Deze vrijstelling geldt dan enkel voor elektrische bestelwagens. De BPM wordt dan namelijk bepaald op basis van CO2 uitstoot in plaats van netto catalogusprijs. Een elektrische bestelwagen en de komst van emissievrije binnensteden maken de overstap feitelijk onontkoombaar, maar is de markt er eigenlijk wel klaar voor? En hoe zit het met de gebruikers?
Het kan dus bijna niet anders of de elektrische bestelwagen maakt over een jaar of 2 qua verkoopaantallen de dienst uit in de bedrijfswagensector. Door voor zo’n elektrisch aangedreven bestelwagen te kiezen, voorkom je immers dat je BPM moet betalen. Het is echter ook een feit dat deze overstap de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Het aanbod van elektrische bestelwagens wordt namelijk wel groter, maar is nog altijd vrij beperkt. Bovendien zijn deze busjes duur, al zijn er tal van fiscale stimuleringsmaatregelen waarvan gebruik kan worden gemaakt. De actieradius is kleiner dan die van conventioneel aangedreven busjes, al wordt ook op dat punt steeds meer vooruitgang geboekt. Voor een deel van het MKB en andere ondernemers die vooral lokaal werken, zal het toereikend zijn, maar voor landelijk opererende bedrijven bijvoorbeeld is het een heel ander verhaal. Natuurlijk bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van snelladers langs de snelweg zodat je snel weer verder kunt, maar laden is daar een prijzig verhaal.
Elektrische bestelwagens – Minder laadvermogen
Een ander puntje is het laadvermogen. Omdat een elektrische aandrijflijn nu eenmaal een stuk zwaarder is dan een conventionele aandrijflijn en elektrische bussen hun onderstellen vaak delen met hun dieselbroers, is het laadvermogen onherroepelijk lager. Dat is dus ook wel iets om uit te zoeken voor je tot aanschaf over gaat. Daar staat dan wel weer tegenover dat elektrische busjes meer trekkracht bieden. Je hoeft dus niet eerst toeren te maken voordat er wat gebeurt. Voor de berijders is dat overigens wel eerst even wennen, het vergt wel een aanpassing van de rijstijl om ervoor te zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft en de banden niet al te hard slijten.
Vooruitlopend op de regeling beginnen Nederlandse auto-importeurs stukje bij beetje met het aanpassen van hun modellengamma. Dat zorgt ervoor dat de levertijden voor bestelwagens met dieselmotors op beginnen te lopen.
De overstap naar elektrische bestelwagens is onvermijdelijk, maar er zijn de nodige uitdagingen die daarbij overwonnen moeten worden. Maar zo is het met elke verandering.
Ook interesse in advisering omtrent de aanschaf van een bestelwagen? Neem contact met ons op.
Geef een reactie