​Verschillende leden van de Tweede Kamer hebben bij de staatssecretaris van Financiën aangegeven dat ze zich zorgen maken om overstimulering van elektrisch rijden. De staatssecretaris reageert hierop met het antwoord: dat hij op dit moment geen aanleiding ziet de regelingen voor elektrische auto’s bij te stellen.

Volgens de staatssecretaris is het lastig is te voorspellen hoeveel EV’s in 2019 verkocht zullen worden. Als gevolg van de per 2019 ingevoerde begrenzing van de milieukorting in de bijtelling is de verwachting dat er in de EV nieuwverkopen een verschuiving richting EV’s met een catalogusprijs lager dan € 50.000 zal plaatsvinden. Dat is echter mede afhankelijk van de ontwikkeling in het aanbod van deze modellen.

Reactie Fleetcompass

Het gaat niet alleen om het aanbod, maar ook om de beschikbaarheid van elektrische auto’s. Van verschillende aantrekkelijke modellen is de levertijd onderhand opgelopen tot ruim een jaar.

Vervolg staatssecretaris

De staatssecretaris vervolgt: In het specifieke geval van de fiscale stimulering van EV’s ziet het kabinet dit als een investering die nodig is om de transitie naar emissievrij rijden te versnellen. Dit leidt naast minder CO2-uitstoot ook tot betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en innovatiekansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. De toegenomen EV-nieuwverkopen zijn vanuit dat perspectief dan ook een wenselijke ontwikkeling. Tegelijkertijd acht het kabinet het onwenselijk dat er sprake is van overstimulering. Het kabinet ziet vooralsnog geen noodzaak om op korte termijn verder bij te sturen, maar acht het volgens de staatssecretaris wel van belang om een vinger aan de pols te houden.

De Tweede Kamer wil zelf ook die vinger aan de pols houden. Daarom heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarmee de Rekenkamer de opdracht krijgt een analyse te maken van de doelmatigheid van de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s. De Rekenkamer zal daar later dit jaar over rapporteren.

Vooralsnog kunt u nog blijven genieten van het comfort, de prestaties en fiscaal aantrekkelijkheid van elektrische auto’s.