De nieuwverkoop van lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kg) laat de afgelopen 10 jaar een stijgende lijn zien. Van 50.000 exemplaren in 2010, naar 75 à 80.000 bestelauto’s de afgelopen jaren. Deze stijging wordt onder andere veroorzaakt door: een toenemend aantal pakketbezorgers. Daarnaast geven diverse steden aan dat ze in de toekomst alleen nog maar emissieloze (dus elektrische) bestelwagens willen toelaten tot de binnenstad. Zo ver is het nog niet, maar het gaat wel die kant op.

Met de opkomst van veel meer elektrische busjes van diverse autofabrikanten wordt het ondernemers wel gemakkelijker gemaakt om te kiezen voor een elektrische bedrijfswagen.

Er zijn wel een aantal uitdagingen waar rekening mee gehouden moet worden:

  • De geschiktheid van de elektrische bestelauto. Denk aan de ruimte aan de binnenkant, maar ook de afmetingen aan de buitenkant. Ook de laadsnelheid en actieradius/range zijn zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Naast de range speelt ook het laadvermogen een grote rol. Als je meer range wilt hebben, dan kun je kiezen voor een groter accupakket. Hierdoor wordt de auto echter wel een stuk zwaarder en daardoor blijft er minder laadvermogen over. Vanuit de overheid is er wel al rekening mee gehouden door het maximale totaalgewicht van een elektrische bestelauto te verhogen naar 4.250 kg. Om hiermee te mogen rijden moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Aanvullend op je rijbewijs B (tot 3.500 kg), dient het bedrijf aangesloten te zijn bij Green Deal Zes en dient de chauffeur een speciale cursus (5 uur) gevolgd te hebben.
  • Op Europees niveau worden er nog te weinig elektrische bestelauto’s verkocht om tegen een lage prijs bestelauto’s te produceren. Met meer volume zal de prijs dalen.
  • Elektrische bestelauto’s zijn nu nog redelijk duur in aanschaf. Hier staan wel fiscale voordelen tegenover, maar brandstof bestelauto’s hadden deze ook al. De benzine- en dieselbestelauto’s hadden bijvoorbeeld al een lager MRB-tarief én men hoefde geen BPM te betalen. Daar is nu een aantrekkelijke fiscale regeling bijgekomen, de SEBA.

SEBA voor elektrische bedrijfsauto’s

Per 15 maart 2021 kunnen ondernemers gebruik maken van SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfs Auto’s). Deze subsidie bedraagt maximaal 5.000 euro. De voorwaarden zijn door het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) bekend gemaakt en luiden als volgt:

  • Je dient ingeschreven te staan als ondernemer bij de Kamer van Koophandel
  • De bestelauto is volledig emissieloos en valt onder N1 of N2 kwalificatie, met 4.250 kg als maximum totaalgewicht
  • Minimale actieradius is 100 kilometer
  • De minimale cataloguswaarde is (excl. BTW) 20.000 euro. Er geldt geen maximum
  • De koop- of leaseovereenkomst is van na 1 januari 2021
  • Ten tijde van de subsidieaanvraag was de bestelauto nog niet tenaamgesteld
  • De elektrische bestelauto dient minimaal drie jaar op naam te staan van de aanvrager

Er is tegenwoordig een groot aanbod aan elektrische aangedreven bestelauto’s beschikbaar. Voor bijna elke beroepsgroep is er wel een variant. De mogelijkheden nemen we graag met je door.