Elektrische auto’s zijn in verschillende categorieën in te delen. Je hebt het formaat van de auto, maar ook de grootte van de accu wat de actieradius bepaalt of de verschillende oplaadsnelheden. Daarom is het lastig om aan te geven wat de aantrekkelijkste elektrische auto is; over smaak valt namelijk ook te twisten.
Daarom bepalen niet wij wat de interessantste elektrische auto is, maar bepalen jullie (de zakelijke rijders) dat. Op basis van de meest verkochte elektrische auto’s van 2021 geven wij aan waarom dit de vijf interessantste elektrische auto’s zijn. Er kan trouwens ook een hele goede reden zijn dat jij voor een andere elektrische auto gekozen hebt.
- Skoda Enyaq (2.543 afgeleverd)
De Skoda Enyaq deelt zijn onderstel met de Audi Q4 e-tron en de Volkswagen ID.4. , de nummer vier van deze lijst. Zoals we van Skoda gewend zijn, biedt hij heel veel waarde voor zijn geld. Dat is iets wat bij ons Nederlanders past en wat ook terug te zien is in de verkoopcijfers. Er zijn er t/m juli 2021 maar liefst 2.543 van verkocht. Deze EV-rijders hebben gekozen voor een mooie, ruime en degelijke elektrische auto.
Consumentenadviesprijs 42.180 euro
Bijtelling vanaf 156 euro*
Actieradius basisversie 390 km
- Kia e-Niro (2.439 afgeleverd)
De KIA e-Niro is misschien wel de meest verrassende van deze top-5. Het model bestaat eigenlijk al sinds 2016 en heeft in 2019 een goede facelift gekregen. Vanaf 2019 is ook de volledig elektrische e-Niro beschikbaar. Eerst alleen met de 64 kWh accu en 204 pk sterke elektromotor. Vanaf 2021 is ook de 39 kWh accu en 136 pk sterke elektromotor verkrijgbaar. Waarbij we gezien het geringe prijsverschil van een kleine 3.000 euro adviseren om toch voor de 64 kWh versie te gaan.
Consumentenadviesprijs 35.995 euro
Bijtelling vanaf 130 euro*
Actieradius basisversie 289 km
- Ford Mustang Mach-E (1.653 afgeleverd)
De Ford Mustang Mach-E kun je zien als Ford’s eerste stap in de wereld van elektrische auto’s. Dan vergeten we even de tijdelijk in 2013 leverbare Ford Focus Electric. Met de Mach-E maakt Ford direct een goede indruk! Ford heeft haar huiswerk goed gedaan. Hij ziet er niet direct uit als een elektrische auto. Maar er zijn ook weinig verbeterpunten te vinden bij deze EV.
Consumentenadviesprijs 50.425 euro
Bijtelling vanaf 209 euro*
Actieradius basisversie 360 km
- Volkswagen ID.4 (1.516 afgeleverd)
De Volkswagen ID.4 deelt dus zijn onderstel met de Skoda Enyaq en de Audi Q4 e-tron. En dat staat garant voor een goede basis om aangenaam elektrisch te kunnen rijden. Veel ruimte en een luxere afwerking dan de Volkswagen ID.3. En net als de ID.3 heeft de ID.4 een kleine draaicirkel van slechts 10.2 meter. Dat is gelijk het voordeel van een elektrische auto waarbij er tussen de voorwielen geen grote brandstofmotor zit. De wielen kunnen verder indraaien om de berijder te helpen.
Consumentenadviesprijs 39.190 euro
Bijtelling vanaf 141 euro*
Actieradius basisversie 344 km
- Volvo XC40 P8 (981 afgeleverd)
De elektrische Volvo XC40 was heel lang alleen leverbaar in een uiterst luxe en krachtige uitvoering met 408 pk. Minimaal 56.000 euro moest je hiervoor neertellen. Dat heeft heel veel klanten er niet van weerhouden om voor de XC40 te kiezen gezien zijn plek in deze top 5. We verwachten dat Volvo verder zal stijgen in deze top 5, aangezien nu ook de minder krachtige, en minder dure, versies zijn aangekondigd. Hij is nu leverbaar vanaf 46.000 euro.
Consumentenadviesprijs 45.995 euro
Bijtelling vanaf 182 euro*
Actieradius basisversie 400 km
Uiteraard zijn er nog meer aantrekkelijke elektrische auto’s met elk hun eigen voor- en nadelen. Laat je daarom goed informeren over welke elektrische auto goed bij jouw rijgedrag past. Mail onze EV specialist Bart Giezen voor meer informatie; Bart@fleetcompass.nl
*bijtelling is berekend op basis van 37,1% inkomstenbelasting
Geef een reactie