Er is op dit moment geen aandrijflijn die meer aandacht krijgt dan de elektrische. Ook al is nog maar een paar procent van het Nederlandse wagenpark volledig elektrisch, elke aankondiging van een nieuwe EV trekt alle media-aandacht naar zich toe. Daarom hebben we de belangrijkste 2022
EV-aankondigingen voor je verzameld.
Sommige elektrische auto’s zijn nog net voor de oliebollen bij ons op de markt verschenen. Dat heeft natuurlijk te maken ons bijtellingsregime. Daardoor krijgen wij Nederlanders vaak eerder een EV geleverd dan omringende landen waar ze niet te maken hebben met bijtelling. Denk aan bijvoorbeeld de Cupra Born. België krijgt hem begin 2022, wij eind 2021.
Maar ook de BMW iX, Mercedes EQS en Audi Q4 e-tron. Dat zijn modellen die je mondjesmaat eind 2021 kan aantreffen en hopelijk veelvuldig op de weg zal zien in 2022.
Verder kunnen we o.a. voor 2022 de volgende elektrische auto’s verwachten.
BMW i4 (eind 2021 al enkele exemplaren in Nederland)
Vanaf prijs 60.630 euro
Actieradius 590 km WLTP
De Tesla Model 3-killer uit München, zo wordt de BMW i4 ook wel genoemd. De prestaties qua actieradius en acceleratie liggen aardig dicht bij elkaar, maar de iets hogere aanschafprijs van BMW zie je letterlijk terug in de afwerking en merk je misschien ook in de restwaarde.
Byton M-Byte
Vanaf prijs 54.450 euro
Actieradius 550 km WLTP
Deze Byton stond vorig jaar al in het EV Jaarboek met een verwachte levering in 2021. Byton staat nu weer in het EV Jaarboek maar met een verwachte levering in 2022. Hopelijk mogen we hem in 2022 daadwerkelijk testen, want zijn knappe uiterlijk en kenmerkende 121 cm grote interieurscherm maken hem waarschijnlijk tot een aantrekkelijke elektrische auto.
Lightyear One
Vanaf prijs 150.000 euro
Actieradius 725 km WLTP
Nederlands trots, dat mag toch wel gezegd worden van de Lightyear One. De basis ligt bij het studententeam van de TU Eindhoven. Met een 60 kWh accu én de toevoeging van zonnepanelen kun je 725 km ver rijden. Vanwege het Nederlandse klimaat is het ook wel lekker dat je bij bewolkte dagen met 3-fasen 22 kW kunt opladen of bij snelladers met 60 kW.
Renault Megane E-tech Electric
Vanaf prijs n.n.b.
Actieradius 300 – 470 km WLTP
Waar de BMW i4 zijn pijlen heeft gericht op de Model 3, wil de elektrische Renault Megane zich gaan roeren in het populaire segment van de Volkswagen ID.3. Verwacht gelijkwaardige prestaties en afmetingen, maar met een duidelijk afwijking op het gebied van de aandrijflijn. Renault is één van de weinige fabrikanten die een voorwiel-aangedreven elektrische auto levert. Het voordeel hierbij is minder kabels naar de achterwielen, waardoor Renault’s EV lichter is.
Seres 5
Vanaf prijs n.n.b.
Actieradius n.n.b.
Seres vergaart nu enige bekendheid met de Seres 3. Het grote wachten is op de Seres 5 met zijn 694 pk en 90 kWh accu. Heel veel meer is er nu nog niet bekend, maar de foto’s laten zien dat hij het wachten waard is. Als de prijs scherp is, dan kan dit misschien de doorbraak worden van Seres in Nederland.
Sono Sion
Vanaf prijs 28.500 euro
Actieradius 305 km WLTP
Deze zonneauto kan net als de Lightyear One opgeladen worden door de standaard aanwezige zonnepanelen. Maar wees gerust, ook op donkere dagen kan er elektrisch gereden worden. Het 54 kWh accupakket kan ook thuis en bij openbare laadpalen met 3-fasen 11 kW geladen worden of bij een snellader met 75 kW.
Mercedes-Benz EQB
Vanaf prijs 60.000 euro.
Actieradius 419 km
Mercedes geeft ‘gas’ op het aantal elektrische modellen in haar gamma. Een jaar geleden had je enkel de EQC, nu wordt de rest van het alfabet gebruikt. EQA, EQB, EQE, EQS en dan staat er nog meer in de coulissen te wachten. Deze EQB zal haar berijders vooral vinden in een (optionele) 7 persoonsconfiguratie. Dat is namelijk waar deze EQB zich in onderscheidt.
Nissan Ariya
Vanaf prijs n.n.b.
Actieradius 360-500 km
De eerste elektrische Nissan was de Nissan Leaf, de tweede elektrische auto wordt de Ariya. Nissan hoopt dat het weer de kaskraker wordt als destijds met de Nissan Qashqai. Aan zijn specificaties zal het niet liggen: 65 of 90 kWh accu, tot 22 kW 3-fasen AC laden en veel binnenruimte! Met de hevige concurrentie zal er wel een scherpe prijs op tafel moeten komen. Als de prijs goed is, dan is aan alle basisvoorwaarden voor een aantrekkelijke EV voldaan.
Geef een reactie